Spam to elektroniczne wiadomości rozsyłane do osób, które ich nie oczekują. Najbardziej rozpowszechniony jest spam za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zwykle (choć nie zawsze) jest wysyłany masowo.
Istotą spamu jest rozsyłanie dużej liczby informacji komercyjnych o jednakowej treści do nieznanych sobie osób. Nie ma znaczenia jaka jest treść tych wiadomości. By wiadomość określić mianem spamu musi ona spełnić trzy następujące warunki jednocześnie:
Masowe e-maile dzielą się na dwie kategorie: Pierwsza to tzw. Unsolicited Commercial Email (UCE), czyli spam komercyjny o charakterze reklamowym, zakazany przez prawo tak polskie jak i dyrektywę UE. Druga to tzw. Unsolicited Bulk Email (UBE), czyli maile o charaktarze często niekomercyjnym, takie jak apele organizacji społecznych i charytatywnych, czy partii politycznych prośby o pomoc czy masowe rozsyłanie ostrzeżeń np. o wirusach komputerowych. Próby wprowadzenia zakazu w dyrektywie UE rozsyłania e-maili o charakterze społeczno-politycznym zostały w 2002 r. odrzucone przez Parlament Europejski wobec protestów europejskich partii politycznych i organizacji społecznych.
Szkodliwość spamu
Spam jest szkodliwy z kilku przyczyn:
Od 10 marca 2003 r. obowiązuje "Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną" (Dz.U. Nr 144, poz 1204).
Art. 10.1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
2. Informacją handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyrazi zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności jeśli udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (...)
Art. 24.1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.
2. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Art. 25. Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Art. 6.3 "Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny" z dnia 2 marca 2000 r. (Dz.U. Nr 22, poz 271):
"Posłużenie się (...), pocztą elektroniczną, (...) w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta."
Art. 16.1 "Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji" z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 211 z dnia 8 czerwca 1993 r.; zmiany: z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027):
Polityka antyspamowa HostingFirmowy.plCzynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
(...)
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
czyli zasady traktowania niepożądanych masowych przesyłek e-mail
Firma HostingFirmowy.pl Sp. z o.o. właściciel marki HostingFirmowy.pl nie zezwala na wykorzystywanie swych systemów komputerowych do przesyłania niepożądanych przez odbiorców przesyłek e-mailowych o charakterze masowym. W szczególności zabrania się przesyłania e-maili nie posiadających prawidłowych nagłówków i adresów (Od, Do) lub zawierających sfałszowane nagłówki. Nie zezwala się także na przekazywanie listów e-mail do systemów HostingFirmowy.pl Sp. z o.o., za pomocą systemów komputerowych innego przedsiębiorcy bez jego zgody. HostingFirmowy.pl Sp. z o.o. nie zezwala także na przekazywanie do systemów HostingFirmowy.pl Sp. z o.o. takich listów e-mail, w których przy użyciu specjalnych technik ukryto źródło pochodzenia listu.
HostingFirmowy.pl Sp. z o.o. nie zezwala na wykorzystanie ich systemów do przesyłania listów e-mail naruszających postanowienia odpowiednich regulaminów świadczenia usług.
HostingFirmowy.pl Sp. z o.o. zastrzega sobie prawo do stosowania wszelkich prawnych i technicznych zabezpieczeń chroniących jej systemy przed przesyłaniem za ich pomocą niepożądanych przez odbiorców, przesyłek e-mailowych o charakterze masowym.
Stosowane mogą być między innymi następujące techniki:
Względem użytkowników wykorzystujących systemy HostingFirmowy.pl Sp. z o.o. niezgodnie z ich przeznaczeniem, zwłaszcza do dystrybucji przesyłek e-mail o charakterze masowym, niepożądanych przez odbiorców mogą być wyciągnięte konsekwencje prawne.
Wszelkie reklamacje dotyczące odrzucenia przesyłki przez systemy HostingFirmowy.pl Sp. z o.o., w sposób inny od wymienionych w tej polityce, prosimy przesyłać na adres info@hostingfirmowy.pl
Hosting wspaniały, kontakt natychmiastowy, doradztwo precyzyjne i rzeczowe. Czego można chcieć więcej od hostingu ?. Pink Crow poleca !
Hirek Wrona PinkCrow Sp. z o.o.
www.pinkcrow.pl
Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług HostingFirmowy.pl.
Od samego początku naszej współpracy nie mieliśmy, żadnych problemów technicznych, i na wszystkie nasze prośby pracownicy Firmy reagują błyskawicznie.
Planujemy długotrwałą współpracę z Firmą Arena Internet, ze względu na Jej profesjonalizm i doświadczenie.
Gorąco polecamy też innym jeszcze nie do końca zdecydowanym.
Piotr Chrzan, Video-Max Sp. z o.o.
www.video-max.com.pl
HostingFirmowy, to solidny dostawca usług hostingowych. Rzeczowe podejście do tematu oraz elastyczna współpraca; sprawia że firma jest jak najbardziej godna polecenia.
Piotr Twardowski, Barlinek S.A.
www.barlinek.com.pl